Stål og aluminiums-
produksjon i verdensklassen?
Haaland tynnplate står for alt
maskinerings- og lakkeringsarbeid som Zinus trenger
Aller viktigst er menneskene bak maskinene
Aller viktigst er menneskene bak maskinene
Å si at elektriske ferger har vind i seilene blir kanskje litt feil, men at elektrifisering er i vinden, er det ingen tvil om. Dette merkes hos både Haaland tynnplate og kunden Zinus, som satser stort på landstrømanlegg og autonome løsninger for havner og ferger.
Ronny Olson er salgssjef i Zinus og har vært med på den spennende reisen fra starten i 2016. Han husker godt det første møtet med Haaland tynnplate.
– Det var i 2018, Vi var på jakt etter en partner, og skannet markedet nøye for å finne den rette. Haaland tynnplate skilte seg ut med sin flotte, moderne maskinpark, så vi tok kontakt for å se nærmere på bedriften. Da fikk vi oppleve menneskene på nært hold, og ble imponert over det engasjementet og den interessen de viste. Hele administrasjonen var med i skift og skrudde, husker Ronny.
Bømlo og Vigrestad
Zinus har hovedkontor på Rubbestadneset på Bømlo. Her ligger både produksjonslokalene og, litt lenger nede på kaien, administrasjonsbygget. – Og så har vi Haaland på Jæren, supplerer Olson.
Haaland tynnplate står for alt maskinerings- og lakkeringsarbeidet som Zinus trenger. Plater til produksjonen knekkes og stanses, før de pulverlakkeres og komponentene monteres, ferdigstilles og testes. På de større testene er Zinus også til stede.
– Så er det vår tur, vi gjør alt vi elektroarbeidet her på Bømlo.
Olson trekker fram den korte avstanden det er mellom Bømlo og Vigrestad – Både vi og eierne våre er opptatt av FNs bærekraftmål, ikke minst det som handler om ansvarlig forbruk og produksjon. Så at vi kan få laget komponentene her på Vestlandet, er flott!
Et voksende marked
Gjennom sitt patenterte design har Zinus satt en helt ny standard for landstrømteknologi og er, samen med to selskap i Sveits og Tyskland, størst i det enorme markedet som nå åpner seg for fullt.
Her hjemme har Zinus så langt levert nærmere 75 anlegg fra Hammerfest i nord til Sjursøya og Oslo havn i sør. I 2019 kom den første utelandsjobben i form av en leveranse til Amsterdam. Siden har det blitt flere. Nylig landet selskapet sin største kontrakt hittil – autonome ladetilkoplinger til 10 nye ferger som skal frakte passasjerer på Tejo-elva ved den portugisiske hovedstaden Lisboa.
– Hvordan ser du på tiden framover?
– Jeg er veldig optimistisk! Vi har så vidt fått smaken på den satsingen som er i ferd med å skje. Viljen til å elektrifisere våkner til liv i stadig flere land, og mange ser til oss i Norge og de incentivordningen vi har her, sier salgssjef Ronny Olson, som ser fram til det videre samarbeidet med Haaland tynnplate.
– Ønsket om å hjelpe, vennligheten, kompetansen – jeg er takknemlig for den jobben Haaland gjør for oss. Uten gode folk ville det ikke fungert!